VÄLTÄ VIRHEET BITUMIKATTEEN RAKENTAMISESSA
Kun on tullut aika uusia vanha katto tai rakentaa uutta, on hyvä huomioida muutama seikka jo ennen rakentamiseen ryhtymistä. Hyvällä…
Kattolaattakaton jyrkkyyden tulee olla vähintään 1:5, eli katto nousee viiden metrin matkalla yhden metrin.
Pura vanha pelti-, tiili-, tai aaltolevykate, ja tarvittaessa sen alla oleva ruodelaudoitus, sekä tarkista, että alusrakenne on sopiva bitumikatteen tekoon. Alustan tulee olla mahdollisimman tukeva, notkumaton, sileä ja kuiva. Se voidaan tehdä ilmakuivasta raakaponttilaudasta (leveys n. 95 mm) tai kosteuden kestävästä rakennuslevystä (esim. Wisa-kate). Uusi laudoitus tai vaneri voidaan asentaa joko kattotuolien (/-ristikoiden) tai vanhojen ruoteiden päälle. Pienet lapepinnan epätasaisuudet voidaan oikaista ennen huopakatteen alustan asentamista asentamalla pystyyn vanhan ruodepinnan tai kattotuolien päälle esim. 48 x 48 mm rimoitus, joka kiilataan suoraksi käyttäen apuna linjalankaa.
Eri alustamateriaalien paksuudet selviävät oheisesta taulukosta. Lautojen mahdollinen kosteuden- ja lämmönvaihtelun aiheuttama laajeneminen huomioidaan jättämällä lautojen väliin riittävä rako.
Tukiväli k (mm) | Raakaponttilaudan paksuus (mm) | Ympäripontattu OSB | Ympäripontattu Wisa-kate |
600 | 20 | 15 | 15 |
900 | 23 | 18 | 15 |
1200 | 28 | – | 19 |
Kattosi pinta on nyt valmis bitumikatteen asennukselle, toteuta uuden kattolaatan asennus kohdan ”Kattolaattakaton asennuksen vaiheet” mukaisesti.
Kattolaattakatteet voidaan asentaa useimmiten suoraan vanhan sileän huopakatteen päälle. Vanhan katteen kunnostamisessa on kuitenkin hyvä huomioida, että perusasiat kuten katon alusrakenne, tuuletus ja nykyisen katteen kunto ovat kunnossa. Jos kate on yli 20 vuotta vanha, suositellaan uuden aluskermin asennusta.
Kattosi pinta on nyt valmis bitumikatteen asennukselle, toteuta uuden kattolaatan asennus kohdan ”Kattolaattakaton asennuksen vaiheet” mukaisesti.
Vanhan bitumikattolaatalla tehdyn katon saneeraus voidaan toteuttaa kahdella eri tavalla:
Eri alusmateriaalien paksuudet selviävät taulukosta 1.
Katepal-kumibitumikattolaatat sopivat sekä uudisrakentamiseen että vanhojen kattojen korjaukseen katoilla, joiden kaltevuus on vähintään 1:5 (n. 12°). Kaltevuus 1:5 tarkoittaa, että katon lape laskee 5 metrin matkalla yhden metrin. Mitä jyrkempi katto on, sitä paremmin kattolaatan ulkonäkö tulee edukseen. Kattolaattojen asennus sopii erittäin hyvin myös omatoimisille rakentajille. Etenkin monimuotoiset katot on helpointa kattaa bitumikattolaatoilla. Taipuisana materiaalina sen käsittely on helppoa, eivätkä mitkään yksityiskohdat, kuten taitteet, läpiviennit, liitokset, saumat, yms., tuota ongelmia. Yksityiskohtien tiivistys onnistuu luotettavasti Tiivistysliima K-36:lla.
Bitumikattolaattojen alla käytetään aina aluskermiä (SuperBase Grip Green tai XtraBase).
Mikäli kattolaattojen asennusta ei tehdä välittömästi aluskermin asennuksen jälkeen (esim. piippujen, hormien ja muiden läpivientien teko viivästyttää, katto on monimuotoinen tai katto jää talvehtimaan aluskermin varassa), suosittelemme ehdottomasti SuperBase Grip Greenin käyttöä.
Aluskermit voidaan asentaa vaaka- tai pystysuoraan aluslaudoituksen päälle (kuvat 1 a ja 1 b). Kermi rullataan auki, kohdistetaan oikealle paikalleen katolle suoraan linjaan, kiristetään ja naulataan seuraavan kermin alle jäävästä reunastaan (myös piiloon jäävät päädyt) huopanauloilla alustaan kiinni.
Jyrkillä katoilla pystyasennus on helpompaa ja mahdollisten poimujen syntyminen on vähäisempää. Poimuuntumisen välttämiseksi on kermin oltava ehdottomasti suorassa ja riittävän kireällä. Kylmällä asennettaessa kiristämiseen on erityisesti kiinnitettävä huomiota. Jokaisessa rullakääreessä on varsinainen asennusohje.
Aluskermin asennus aloitetaan asentamalla sisätaitteiden pohjalle taitteen, eli jiirin, suuntainen aluskermi (kuva 2). Aluskermi asennetaan suoraan laudoituksen päälle vaaka- tai pystysuoraan, ja räystäillä tippapellit vasta aluskermin päälle (kuva 2).
Mikäli päätyräystäillä käytetään korotettua räystäsrakennetta, on korotusrimat asennettava ennen aluskermin asentamista ja aluskermi kiertää räystään yli tippanokaksi (kuvat 3 a ja 3 b). Harjalla ensimmäisen lappeen aluskermit leikataan harjalta poikki ja yläreuna naulataan. Toisen lappeen aluskermi viedään 150 mm harjan yli ja se liimataan K-36:lla ensimmäisen lappeen aluskermin päälle (kuva 4). Ylösnostoissa aluskermi nostetaan vähintään 50 mm kattopinnasta ylös ja tarvittaessa naulataan ja/tai liimataan ylösnoston osalta (kuva 5).
Asennettaessa sekoita laattoja 4–5:stä sattumanvaraisesti valitusta paketista mahdollisten värierojen tasaamiseksi. Älä asenna samalle kattolappeelle eri valmistuserää olevia laattoja. Jos tätä ei voi välttää, mahdollisia pakettien keskinäisiä sävyeroja tulee tarkkailla koko asennuksen ajan.
Tehdasvalmisteiset EPDM-kumiset tiivisteet asennetaan aluskermin päälle ja kattolaatat liimataan tiivisteen laipan päälle huolellisesti. Tiivisteen yläreuna tiivistetään läpivientiputkeen kiristämällä metallipanta sellaiseen korkeuteen, että tiiviste ei nosta kattolaattoja putken mahdollisesti liikkuessa. Suosittelemme aina käytettäväksi pyöreitä läpivientiosia.
Yleisimmin käytetään muovisia alipainetuulettimia. Tuuletin sijoitetaan yleensä harjalle tai harjan välittömään läheisyyteen. Alipainetuulettimia on saatavana harjamallisia sekä suora- ja vinolaippaisia erilaisille kaltevuuksille. Alipainetuuletin asennetaan aluskermin päälle liimaten ja naulaten. Kattolaattoihin leikataan hieman tuuletusputken läpiviennin juurta suurempi aukko, ja laatat liimataan laipan päälle huolellisesti. Alipainetuulettimen koko (putken halkaisija) valitaan tuuletustarpeen mukaan.
Mikäli harjakaton tuuletusta ei voida toteuttaa asennusohjeen sivulla 5 esitetyin detaljein, voidaan asentaa tehdasvalmisteiset harjatuulettimet, yleensä koko harjan mitalle. Tyypillisiä käyttökohteita ovat saneerattavat hirsirakennukset, joissa harjan alla harjan suuntainen tuuletus on jäänyt huomioimatta rakennusvaiheessa. Oleellista on varmistaa ilman poistuminen jokaisesta kattotuolivälistä harjan korkeudelta. Vanha bitumikate ja aluslaudoitus poistetaan harjalta noin 100 mm leveydeltä ja harjatuulettimet kiinnitetään asennusohjeen mukaisesti. Vanhan katteen ja tuulettimien väli tiivistetään Tiivistysliima K-36:lla. Tuulettimien yläpintaan asennetaan lopuksi harjalevyt tai itseliimautuva bitumikaista.
Kulkusillat tulisi asentaa aina mahdollisimman ylös lappeelle. Metallisten tukijalkojen alle suosittelemme asennettavaksi ensin painekyllästetyt kiinnityspuut. Niiden tulisi olla katolla pystysuorassa, jotta niiden taakse ei jää vesi seisomaan. Kiinnityspuiden ja katteen väli tiivistetään Tiivistysliima K-36:lla.
Sirotepintaisilla kumibitumikatteilla ei yleensä tarvitse käyttää lumiesteitä. Jyrkältäkään katolta lumet eivät valu alas kattopintaa pitkin. Mikäli lumiesteet kuitenkin asennetaan, pitää huolehtia siitä, että kiinnityskohdat tiivistetään luotettavasti.
Hirsirunkoisessa talossa pitää ottaa huomioon, että rakennuksen rungon painuessa katto painuu muurattuun piippuun nähden alas. Kermejä ei saa kiinnittää piippuun, vaan piipun ympärille on tehtävä kehikko, jota vasten kermit nostetaan. Piipun pellitys kiinnitetään piippuun ja limitetään vähintään 200 mm ylösnoston kanssa, mutta sitä ei saa kiinnittää kattopintaan tai kermeihin. Tällöin kehikko ja ylösnosto voivat painua katon mukana vaurioitumatta ja piipun pellitys suojaa ylösnoston yläreunan ja piipun raon rakennuksen painumisesta huolimatta.